woensdag 6 juli 2011

Vervolg reis Thailand

De afgelopen dagen was het wat lastig om de blog bij te werken. Het tegelijkertijd overzetten van foto's en bloggen is te veel van het goede. Nu, voor ons laat, werk ik de blog bij. Foto's komen morgen. Voor ons alweer eergisteren, gingen we met taxibusjes naar de floating market en een bezoek brengen aan het oorlogsmonument River Kwai. Hoewel het al met al een lange zit was, zo'n 8 uur in een taxibus, hebben we ons goed vermaakt. De floating market was weer een bijzonderheid op zich. Het dorp waar de drijvende markt
wordt gehouden, is gebouwd aan en op het water. Op het water wordt handel gedreven. Er wordt ter plekke bereid voedsel, fruit en allerlei prullaria aangeboden. Na een rondvaart door het dorp werden we de taxi's weer ingedreven. Na een prima Thaise lunch werden we naar de River Kwai gebracht. We hebben het museum bezocht en over de brug gelopen. Dit bezoek viel wat tegen omdat we er ons iets anders van hadden voorgesteld. Ons beeld over de River Kwai is anders dan hier. Gisteren heeft onze gids JJ ons naar en door Ayuthaya geleid. Dit was weer een bijzondere belevenis. Gisteravond zijn we met een tuktuk door Ayuthaya gereden om de prachtig verlichte tempels te bekijken en te fotograferen. Hoewel we van te voren 'flink' onderhandeld hadden en een prijs afgesproken, kwam de chauffeur daar achteraf op terug. Na enige discussie hebben we meer betaald maar minder dan hij uiteindelijk vroeg. Of we elkaar door de taalbarriere wat minder goed hadden begrepen, of dat hij een slaatje uit ons wilde slaan weten we niet. We hebben voor ons gevoel een nette prijs betaald, hoewel dat voor onze begrippen weinig blijft. Terwijl ik dit schrijf, zitten we in de trein naar Chiang Mai. Het station in Ayuthaya waar in de trein zijn gestapt ligt op een paar honderd meter van het hotel. Ik ben met de koffers in een tuktuk naar station gebracht, voor 50 baht. Dat is toch al gauw weer een dikke euro.... De treinreis naar Chiang Mai is een lange zit. De eerste 6 uur was het landschap vanuit de trein niet spectaculair te noemen. Het eerste stuk van de reis was het landschap heel vlak. Op die vlaktes waren rijstvelden met mooie vogels te zien. Het tweede gedeelte van de reis werd het landschap glooiender om over te gaan in bergachtig gebied in de jungle. De spoorwegen hier werken volgens een manier die bij ons vele jaren geleden is afgeschaft: Op de stations wordt met vlaggen aangegeven of het sein veilig is, niet alleen op stations waar de trein stopt, maar bij ook alle andere stations; bij ieder huis of weg wordt getoeterd. De seinen worden mechanisch bediend. In de trein is het (te) koud door een instabiele airco. We moeten ook wat te zeuren hebben tenslotte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten